STUDIER

Loma loppui! Eilen alkoi sekä norjan kurssi että koulutusteknologian opinnot. Olin kyllä aika väsynyt eilen illalla oltuani kuusi tuntia kielikurssilla ja katsottuani sen jälkeen parin tunnin luennon ja selvitettyäni, mitä kaikkia opintotehtäviä on edessä kevään aikana. Olisiko töissä helpompaa? Ensimmäinen viikko meni täysin lomaillessa täällä ilman huolen häivää. Ehdin lukea, kuunnella äänikirjaa, hiihtää ja neuloa.

Opintovapaalla on tietysti tarkoitus opiskella, mutta tavoitteena on tehdä se melko rennosti, että jäisi aikaa myös harrastaa ja olla. Voi olla että tammikuussa saa opiskella ihan täysipäiväisesti, että hommat tulevat tehtyä. Lähes kaikki kurssina alkavat tällä viikolla ja suurin osa loppuu maaliskuun lopussa. Sen jälkeen alkaa enää muutama kurssi, joten uskon loppukevään olevan helpompi. Se sopii, koska mielummin opiskelen nyt pimeän aikaan kuin kevätauringossa.

Mitä siis opiskelen? Koulutusteknologian opintoihin hain jo syksyllä 2015, mutta en saanut niitä aloitettua ennen viime syksyä.  Koulutusteknologian opinnot ovat käytännössä tietotekniikan opintoja, joita teen Jyväskylän yliopistoon. Jos tekisin perus- ja aineopinnot 60 opintopistettä, saisin tietotekniikan opettajan pätevyyden. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole tavoitteenani. Alun perin Kiinnostuin hakemaan opintoihin Opettaja-lehdessä olleen mainoksen myötä. Joo, kannattaa sitä lehteä joskus lukea.

Miksi siis aloitin opinnot? Halusin oppia hyödyntämään tietoteknisiä laitteita paremmin opetuksessa. Uskon, että tietotekniikan järkevällä käytöllä on positiivinen vaikutus oppimiseen, ja juuri sitä haluan oppia. Digiloikan ja muiden ihanien käsitteiden suurin ystävä en ole, enkä halua hylätä paperisia oppikirjoja missään nimessä. Tietotekniikka on kuitenkin vastassa kaikkialla yhteiskunnassa, joten kouluissa sitä ei voi paeta.  Uusi OPS edellyttää sitä,  ja pidän TVT-taitoja myös tärkeinä työelämätaitoina, joita pitäisi opettaa enemmän kouluissa, koska oppilaiden tietokoneiden peruskäyttötaidot ovat aika keskinkertaiset, jos yleistetään. Somea kaikki nuoret osaavat käyttää, mutta muuten taidot voivat olla aika heikot. Missä niitä opitaan, jos ei koulussa?  Tietotekniikka ei uuden opetussuunnitelman myötä edellenkään ole yhteinen oppiaine, vaan valinnaisaine. TVT-taidot pitäisi siis opettaa integroituna muihin oppiaineisiin. En kuitenkaan kovin paljon jaksa itsekseni perehtyä erilaisiin ohjelmiin ja sovelluksiin vapaa-ajalla, vaikka tietoa olisi saatavilla, jos innostusta riittää opiskella itsenäisesti. On paljon erilaisia sivustoja, ryhmiä, Youtube-videoita, joiden kautta innostunut pääsee jo pitkälle. Itse tarvitsen asiassa kuitenkin jonkin taustasyyn, että jaksan ja viitsin opetella koko ajan uusien sovellusten ja ohjelmien käyttöä. "Perustyöhön" menee jo niin paljon aikaa, ja ehkä olen tässä vähän laiska, sen voin tunnustaa. Töiden jälkeen teen mielummin jotain muuta kuin istun koneella.  Asia kuitenkin kiinnostaa ja ihan ummikko en ole ollut tähänkään asti.  Toiseksi uskon näistä taidoista olevan hyötyä, jos haluaisin työskennellä jossain muualla kuin koulussa.

Opinto-oikeuden sain jo syksyllä 2015, ja voi olla että ilman tätä Norjan reissua en olisi tullut opintoja aloittaneeksi. Töiden ohessa ehdin syksyllä tehdä muutaman kurssin, joiden pohjatietoja tarvitsin päästäkseni kevään kurssseille. Erityisesti toinen syksyn kursseista, opetusteknologia oli erittäin innostava. Tuntui, että jo yksi kurssi antoi todella paljon eväitä omaan työhön, ja siihen miten voi hyödyntää esimerksi animaatioita, kuvankäsittelyä, videoita ja ruutukaappausvideoita omassa opetuksessa. Ensinnäkin opin käyttämään monia uusia ohjelmia, mutta jouduin myös tekemään harjoitustöitä, miten hyödyntää ohjelmaa omassa opetuksessa. Kurssi teetti aika paljon töitä, mutta oli kyllä hyvin antoisa. Opin varmasti enemmän kaikissa vesoissa ja kikyissä koskaan!

Olen kyllä innostunut suurimmasta osasta kursseista, koska niistä suoraan hyötyä, mutta Ohjelmointi 1-kurssi alkaa pian, ja sitä odotan hieman pelokkaana. Siinä on aihepiiri, joka on lähes täysin vieras ja niin pois omalta mukavuusalueelta kuin voi olla. Koodaus. Jos se ei ota sujuakseen ilman itkua ja hammasten kiristystä, jätän sen kyllä suosiolla pois. Viime syksynä kirjaimellisesti nimittäin itkin ja tein excel-harjoitustehtävää yhden sunnuntain, kun tehtävät menivät yli ymmärrykseni, eikä minulla ollut aikaa perehtyä kunnolla luentovideoihin ja harjoituksiin.

Opintojen hyvä puoli on myös se, että kaikki kurssit voi suorittaa etäopiskellen. Tärkeä kriteeri, kun olen täällä Norjassa. Harmillisista tietysti, että Jyväskylään on täältä melko matka. Jos asuisin Jyväskylässä tai lähellä pyrkisin käymään demoissa toisinaan. Lähiopetuksesta olisi varmasti erityisesti hyötyä itselle vieraammissa aiheissa.

Ajattelin kirjoittavani tänään myös norjan opiskelusta, mutta se taitaa jäädä seuraavan kertaan. Todettakoon, että norjan kurssilla on tarkoitus käydä alkuun parina päivänä viikossa, mutta koko kevään harrastusta tästä ei taida tulla kalleuden takia. Ei ole ihan kansalaisopiston hinnoissa.

Tänään ehdin hiihtämään valoisan aikaan, joka täällä ajoittuu aamupäivään n. klo 9.30-12.30. Kaamoksen värit kirkkaana päivänä ovat kyllä kauniit.
















Kommentit